Donts-op-een-website-deze-dingen-moet-je-vermijden-768x403

Don’ts op een website – deze dingen moet je vermijden

door

in

Don’ts op een website – deze dingen moet je vermijden

Op websites kun je veel dingen goed fout doen. Voorkom de foute dingen,
zodat je de bezoeker een optimale ervaring krijgt en je duidelijk laat
zien wat jouw website te bieden heeft. Deze dingen moet je vermijden:

Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken

Een bezoeker vertrouwt er op dat de informatie die op jouw website staat echt en betrouwbaar is. Dat wat er op jouw website staat waarheid is. Als je beweert iets te kunnen, ergens ervaring mee te hebben, snel te kunnen leveren of een uniek product te hebben, dan gaat de bezoeker er van uit dat dit klopt. Mocht daarna blijken dat je het maar half kunt, of dat je helemaal niet snel kan leveren, dan krijg je teleurstelling. De bezoeker/klant is niet tevreden en gaat bij je weg. Eventueel laat hij ook nog een negatieve reactie op jouw website of op een andere website achter. Dat moet je dus te allen tijde voorkomen. Wees eerlijk en kijk kritisch naar jezelf en je bedrijf. Zeker mag je het hier en daar best iets aandikken, maar zorg er voor dat wat je claimt, je ook echt kan waarmaken. Alleen zo bouw je een vertrouwensrelatie met de bezoeker op en is de kans op herhalingsbezoek, herhalingsaankoop of positieve feedback aanwezig.

Mobiel niet goed zichtbaar

Het merendeel van de websites wordt tegenwoordig op de mobiel bekeken. Websites die niet responsive zijn, dus niet netjes meeschuiven op een kleiner scherm, worden gelijk weg geklikt. Zorg dus voor een optimale mobiele weergave. Besteed veel aandacht aan de user-experience. Kan de bezoeker het menu makkelijk bedienen. Zijn de hoofdzaken van de site goed zichtbaar en makkelijk te bereiken. Besteed hier veel aandacht aan.

Contactgegevens niet duidelijk zichtbaar

Bezoekers moeten je kunnen bereiken. Zet je contactgegevens in ieder geval op een logische plek op de website. Waar de bezoekers de contactgegevens verwachten. Zoals onderaan de pagina in de footer en vanzelfsprekend op de contact pagina. Maak van het e-mailadres een linkje, zodat men gelijk naar jullie kunnen mailen. En maak het telefoonnummer ook klikbaar, zodat de bezoekers je gelijk kunnen bellen met één klik. Wel zo klantvriendelijk. Nog duidelijker is het om het telefoonnummer rechtsboven op de website te zetten. Dan is het nummer prominent aanwezig en direct zichtbaar. Deze plek leent zich goed voor bijvoorbeeld een klantenservice of offerte-aanvraag.

Gebruik niet allemaal verschillende lettertypes (fonts)

Er zijn ontelbaar veel lettertypes en de ene is nog mooier dan de andere. Buiten de standaard lettertypes die jouw computer ondersteunt kan je met Google Fonts heel veel lettertypes aan je website toevoegen. Maar met meer dan 3 lettertypes maakt van je website al snel een kermis. Dan wordt het er voor de bezoekers niet duidelijker op.

De meeste websites kunnen het prima af met twee fonts. Een font voor de titels en een font voor je (body) tekst. Gebruik voor de tekst een goed leesbaar font. Je wilt dat jouw informatie duidelijk en gemakkelijk gelezen kan worden.

Donts-op-een-website-deze-dingen-moet-je-vermijden-Flash3000-Productions-maatwerk-websites

Na livegang de website nooit meer bijwerken

Het gebeurt maar al te vaak. De website wordt live gezet en daarna blijft hij staan. Maand na maand. Jaar na jaar. En er gebeurt niets meer aan. Dat is zonde. Je bezoekers zien steeds dezelfde informatie. Op een gegeven moment vragen ze zich af of het bedrijf nog wel actief is en al snel haken ze af. Ook Google merkt dat er niets op de website gebeurd. Jouw website verliest steeds meer aan waarde en daalt sterk in de zoekresultaten. Probeer de website regelmatig te updaten. Een blog of nieuwsitems lenen zich daar erg goed voor. Voor nieuwe foto’s toe.

Zware plaatjes uploaden

Vaak worden foto’s vanaf de fotocamera direct op de website gezet. Onbewerkt en niet verkleind. Er staat dan dus een megagrote- en zware foto op de website, die geladen moet worden. Dat kost tijd. En als er meerdere zware onbewerkte foto’s op de website staan, beïnvloed dit de laadtijd dusdanig dat het vaak lang duurt voordat de volledig pagina met alle plaatjes geladen is. De bezoeker haakt af en ook Google houdt helemaal niet van lange laadtijden. Pas een afbeelding voordat je hem op de website aan. Zorg voor een optimale balans van grootte, zwaarte en kwaliteit. Meer over het optimaliseren van afbeeldingen lees je hier.

Duplicate content

Duplicate content is dubbele content. Dezelfde tekst die op meerdere websites terug komt. Die tekst is simpelweg gekopieerd. Daarom wordt het ook wel CopyCat genoemd. Doe dat nooit! Google ziet dit en straft het hard af. Dit geldt overigens ook niet alleen voor tekst van andere websites, maar ook voor tekst van dezelfde website. Ook voor je eigen website zorg je op iedere pagina voor unieke tekst, ook al gaat het deels over hetzelfde onderwerp.

Verkeerd intro

In de jaren 80 en 90 werd een bezoeker op menig website welkom geheten. “Welkom op onze website” prijkte in grote letters op de homepage van de website. Tegenwoordig kom je het af en toe nog wel eens tegen. Dit kan echt niet meer. De bezoeker is geen deurmat. Het voegt niets toe, is overbodig en je geeft zowel de bezoeker als Google desinformatie waar de website over gaat. Hoe het wel moet lees je in “Wat is jouw openingszin“.